Formy pomocy udzielane w Poradni:
Pozwala zrozumieć przyczynę zgłaszanego problemu i ustalić adekwatny rodzaj postępowania.
Poradnia prowadzi diagnozę:
Termin diagnozy ustali z państwem sekretariat poradni telefonicznie. Proszę wykazać się cierpliwością – zdarzają się duże kolejki, ale sprawy pilne rozpatrywane są poza kolejnością.
W dniu diagnozy dziecko zgłasza się z rodzicem lub opiekunem. Jeśli dziecko jest chore, proszę odwołać wizytę: wynik diagnozy nie będzie wiarygodny. Proszę nas poinformować telefonicznie tak szybko, jak to możliwe, że nie stawicie się na umówioną wizytę – damy państwu nowy termin – a z waszego skorzysta inne dziecko.
Diagnoza trwa:
Rodzic jest potrzeby na początku i końcu diagnozy (w przypadku dzieci poniżej lat 5 – przez całą diagnozę).
Diagnozę rozpoczynamy od rozmowy z rodzicem i dokładnego wywiadu dotyczącego sytuacji rodzinnej i zdrowotnej dziecka. Następnie dziecko jest poddawane diagnozie (z reguły bez obecności rodzica).
Warto jest dzieciom poddawanym dłuższej diagnozie zostawić coś do picia lub do jedzenia.
Po przeprowadzonej diagnozie rozmawiamy z rodzicem o jej wynikach i zaleceniach.
Rodzic lub opiekun prawny może wnioskować o wydanie pisemnej opinii dotyczącej wyników przeprowadzonej diagnozy. Taką opinię może (ale nie musi) przekazać szkole lub innej placówce. Może także wyrazić lub nie wyrazić zgody na kontakt ze szkołą (często pomaga to ustalić bardziej efektywną formę pomocy dziecku).
Uczestniczą w niej dzieci, u których logopedzi zdiagnozują wady wymowy, niepłynność mowy lub opóźniony rozwój mowy. Wraz z logopedą dzieci wykonują ćwiczenia wspomagające artykulację, usprawniające narząd mowy i kształtujące prawidłowy tor oddychania. Dzieci uczestniczą także w zabawach stymulujących rozwój językowy – ułatwiają one zarówno mówienie, jak i naukę czytania i pisania. Rodzice otrzymują zestaw ćwiczeń do domu.
Grupowa forma terapii dostarcza sytuacji społecznych, które mają charakter doświadczeń korekcyjnych przeciwstawnych do doświadczeń urazowych. Zajęcia umożliwiają odreagowanie napięć i negatywnych emocji, poznanie samego siebie, wypróbowanie nowych sposobów zachowań i nabycie umiejętności interpersonalnych, takich jak: asertywność, umiejętność podejmowania decyzji, radzenie sobie z trudnymi sytuacjami, poszukiwanie wsparcia pomocy.
Jest to forma pomocy ukierunkowana na konkretny problem, np. lęk, nieśmiałość, zaburzenia odżywiania, radzenie sobie z traumatycznymi przeżyciami. Celem terapii jest zmiana problemowego zachowania. Prowadzona jest we współpracy z rodzicami, ale zachowaniem tajemnicy zawodowej w odniesieniu do spraw młodego klienta. Zasadność podjęcia terapii jest omawiana z psychologiem prowadzącym.
Jeśli stało się coś trudnego, pojawił się kryzys, z którym dziecko i rodzina nie może sobie poradzić (wypadek, przemoc, próba samobójcza, śmierć bliskiej osoby) – spróbujemy pomóc: porozmawiamy z rodziną, jak ma wspierać dziecko, wskażemy możliwe sposoby rozwiązania problemu, np. skierujemy do odpowiednich instytucji, porozmawiamy z dzieckiem (jeśli dziecko sobie tego życzy – bo lepiej by w trudnej sytuacji znalazło oparcie w kimś bliskim).
Uczniowie, którzy muszą podjąć decyzję o swojej przyszłości szukają porady i pomocy. Zadaniem doradcy zawodowego jest przygotowanie uczniów do prawidłowego wyboru zawodu, kierunku dalszego kształcenia i pracy zawodowej, a zwłaszcza:
Celem nadrzędnym terapii pedagogicznej jest stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego dzieciom z utrudnieniami rozwojowymi, rozwoju na miarę ich możliwości. Terapia pedagogiczna, zwana też zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi to oddziaływania za pomocą środków pedagogicznych na przyczyny i przejawy trudności dzieci w uczeniu się, mające na celu eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich ujemnych konsekwencji. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i trwają 1 godzinę. Dla efektywności prowadzonych oddziaływań istotne jest systematyczne uczestnictwo w nich.
Metoda usprawniania pracy mózgu, a szczególnie tych obszarów, które odpowiadają za koncentrację uwagi i pamięć krótkotrwałą. Metoda ta zalecana jest, osobom, które obserwują u siebie trudności w tych obszarach swojego funkcjonowania, bądź chcą u siebie wypracować większe zdolności w tych obszarach.